Ahad, 17 Disember 2017

141217 : Bukit Tanjung Batu

Assalamualaikum semua. Hari ini ku paksa diri untuk update entri selepas beberapa entri masih terhutang. Hahaha. Sibuk lah kononnya. Entah apa yang di sibukkan aku pun tak tauuuuu lah.

Okay berbalik pada entri, 14 desember 2017 hari khamis yang lepas kami sekali lagi mendaki, tak la mendaki sangat sebenarnya 😅 kami pergi ke Bukit Tanjung Batu. Ini kali kedua pergi ke sana. Pada awalnya kami hanya bertujuh tetapi ada yang naik selepas magrib juga.

Kami bertujuh mulakan perjalanan pada pukul 5.00 petang & tiba lebih kurang 5.20 minit petang. Selepas itu kami cuma duduk mengambil gambar, mengunyah ( harussss ) & menyaksikan matahari terbenam.

Ada kisahnya semasa kami ( Kak Ain, Kak Artea & aku ) mohon diri untuk turun selepas azan maghrib berkumandang. Sebenarnya kami mohon untuk turun & balik dahulu disebabkan masa solat Maghrib yang singkat. Jadi lebih kurang 6.40 petang kami meminta izin dari guide untuk turun. Kononnya yakin & pastu dengan trailnya yang kami anggap jelas, mudah & rendah. Dengan keyakinan kami pun turun tetapi kami tak jumpa jalan turun padahal trail agak nyata semasa kami naik petang tu. Kami berjalan & sampai di kawasan rumput tinggi yang kering padahal kami yakin semasa naik, kami memang tak jumpa trail berumput begitu. Selepas itu, kami agak pelik jugaklah & buat keputusan untuk berjalan naik semula. Selepas itu, kami cuba lagi & masih lagi tak jumpa jalan. Agaj terkejut juga kami seperti di " tutup mata" dan lebih kurang 30 minit cari jalan tak jumpa. Alhamdulilah, masingg- masing tak panik & akhirnya kami buat keputusan untuk naik semula ke tempat guide kami. Kami sampai kepada mereka tepat 2 minit sebelum azan isyak & team lain yang naik selepas kami betul-betul menyusul di belakang kami. Yang peliknya, mereka ramai & bising. Masing-masing membawa lampu tapi kami langsung tak dengar suara & cahaya lampu suluh mereka padahal bukit tu tak tinggi pun ( bumbung rumah orang yang tinggal di bawah pun boleh nampak ) .

Selepas mereka yang baru sampai rehat & makan makanan yang di bawa, kami pun turun beramai-ramai & jalan turun tu cuma simpang yang peliknya kami bertiga boleh terlepas pandang. Pelik & penuh pengajaran. Jangan cakap besar di tempat begitu ya & walaupun dah berkali-kali kita pernah sampai pada suatu tempat itu (terutama bukit/ gunung/ hutan ) fahami lah yang siang & malam adalah berbeza. Bawa guide yang berpengalaman & jangan panik ketika tak jumpa jalan. Baca ayat kursi & yakin. Alhamdulilah, kami bertiga tak panik & memang silap kami sebab tak turun sama-sama. Pengajaran yang perlu di ingat sampai bila-bila.

pemandangan petang & malam

lepas membukit, singgah makan lagi dengan geng yang lambat naik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

hai semua. terima kasih kerana singgah sini. tinggalkan komen di sini,1 pun dah okey tau? salam sayang dari Mieya..